Kwantitatief onderzoek
Het kwantitatieve onderzoek is online uitgevoerd. Als steekproefkader hebben we gebruik gemaakt van het klantenbestand van UWV. Er zijn vier doelgroepen meegenomen in het onderzoek:
- WW-klanten
- WW-klanten die zijn uitgestroomd naar bijstand (maximaal 6 maanden geleden)
- WIA-WGA (35%-80%)
- Wajong (met arbeidsvermogen): n=200
De steekproef WW-klanten is representatief naar geslacht, leeftijd, opleidingsniveau en duur van de uitkering. De steekproeven van WIA- en Wajong-klanten zijn representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. De representativiteit is bereikt door weging van de resultaten. De doelgroep WW naar bijstand steekproef is niet representatief vanwege het ontbreken van referentiedata.
De vragenlijst heeft online gestaan van 11 september 2020 tot 14 september 2020 10 uur. De vragenlijst is in nauw overleg met UWV tot stand gekomen. Gemiddeld hebben klanten van UWV 7 minuten nodig gehad om de vragenlijst in te vullen.
Kwalitatief onderzoek
De online interviews hebben plaatsgevonden op maandag 21 en donderdag 24 september 2020. De interviews duurden elk 45 minuten. De gesprekken zijn gevoerd volgens een topic list die in overleg met UWV tot stand is gekomen. UWV heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om mee te kijken met de gesprekken en input te geven. Van de gesprekken zijn notulen en opnamen gemaakt. De deelnemers hebben als dank voor hun deelname een geldelijke vergoeding ontvangen.