RAB Radio Advertising Awards Publieksprijs

Voorronde via kwartaalfinale; de beste radiocommercial van het tweede kwartaal 2018

De finalisten van het tweede kwartaal

Kwartaalfinale – Tweede kwartaal 2018

Maandelijks wordt een selectie van vijf nieuwe en meest opvallende radiocommercials beoordeeld door het Nederlandse publiek. De twee populairste commercials gaan door naar de kwartaalfinale.

In totaal doen er zes commercials mee aan een kwartaalfinale. De beste drie radiocommercials uit een kwartaalfinale gaan vervolgens door naar de finale. In de finale kan iedereen stemmen op zijn/haar favoriete commercial via de website besteradiocommercial.nl. De winnaar van de finale ontvang de prijs voor de beste radiocommercial van het jaar tijdens de RAB Radio Advertising Awards.

Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel voert in opdracht van RAB het maandelijkse panelonderzoek uit.

 

Genomineerd in het tweede kwartaal 2018

Hieronder zijn de maandwinnaars van april, mei en juni te beluisteren. De twee beste commercials zijn geselecteerd om deel te nemen aan de finale.

1. Beemster – Graskaas
2. Thalys – Veiling
3. Bever - Buiten
4. HEMA - Ondergoed
5. Vodafone – Familie
6. Holland Casino – Balletje

De uitslag

De stemming

Het Nederlandse publiek (van 13 tot 64 jaar) heeft de maandwinnaars van april, mei en juni beluisterd en beoordeeld. De deelnemers hebben de zes commercials gerangschikt van meest favoriete (6 punten) tot minst favoriete (1 punt) commercial. Ook hebben ze bij hun favoriete commercial een toelichting gegeven over waarom ze juist deze commercial het beste vinden.

De drie best scorende radiocommercials ontvangen een nominatie voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards.

 

Welke radiocommercial vond je de beste?Basis: Nederlanders (13-64 jaar) - n= 316

And the winners are…

1. Beemster – Graskaas

2. Thalys – Veiling

3. Bever – Buiten

Genomineerd: Beemster – Graskaas

Nominatie voor Beemster

De radiocommercial Graskaas van Beemster kreeg de hoogste score (3,74 van de 6 punten) van het publiek en is winnaar van de kwartaalfinale. Graskaas heeft hiermee een plekje tijdens de RAB Radio Advertising Awards veroverd.

"Roept een sfeertje op waarbij je zin krijgt in een lekker stukje graskaas"
Man, 46 jaar

We vroegen aan het publiek waarom zij juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘Grappige opzet en klinkt alsof je er ook nog iets uit leert’
  • ‘Mooie stem, beetje sexy, uitdagend en informatief’
  • ‘Ik doe steeds meer aan vega en dit spoort me aan om de vega rookworst eens te proberen’
  • ‘Heerlijke duidelijke reclame’
  • ‘Ik kreeg er honger van. Is een goed teken aangezien het om eten gaat.’

Genomineerd: Thalys - Veiling

Nominatie voor Thalys

Thalys is met ‘Veiling’ tweede geworden in de kwartaalfinale. De commercial ontving 3,69 punten van het Nederlandse Publiek. Zij verdienen hiermee een nominatie voor de RAB Radio Advertising Awards.

"Een originele manier om aan te geven dat tickets goedkoper worden als je met een grotere groep gaat"
Vrouw - 26 jaar

We vroegen het publiek waarom ze juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘Bevat humor maar is toch erg duidelijk’
  • ‘Goed verhaal en is luchtig’
  • ‘Goede aanbiedingen, mooie stem’
  • ‘Leuke actie. Hoe groter de groep hoe meer korting. Deze commercial viel mij het meeste op’
  • ‘De commercial heeft mijn interesse gewekt’
  • ‘Interessante opbouw, trekt de aandacht’
  • ‘Was vernieuwend’

Genomineerd: Bever – Buiten

Nominatie voor Bever

Bever Buiten heeft van het publiek 3,63 punten gekregen en is met deze score derde geworden in de kwartaalfinale. Ook Buiten heeft een plekje bij de RAB Radio Advertising Awards verdiend.

"Hij gaat over iedereen, is origineel en probeert naar buiten gaan laagdrempeliger te maken. Stimuleert gezond bezig zijn."
Vrouw, 36 jaar

We vroegen aan het publiek waarom zij juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘Het inspireert mij om actiever te zijn. Ben geneigd om te veel binnen te zijn.’
  • ‘Je wist niet meteen waar het naartoe ging en door de nieuwsgierigheid luister je beter naar wat ze te zeggen hebben. Ze maken er een verhaal van in plaats van je direct aan te sporen een product te kopen.’
  • ‘Rustige achtergrondgeluiden, heldere korte boodschap.’
  • ‘Spreekt me persoonlijk aan omdat ik ook een buitenmens ben.’
  • ‘Duidelijke en heldere boodschap. Precies waarvoor ze staan.’
RAB Radio Advertising Awards Publieksprijs