RAB Radio Advertising Awards Publieksprijs

Voorronde via kwartaalfinale: de beste radiocommercial van het derde kwartaal 2018

De finalisten van het derde kwartaal

Kwartaalfinale – Derde kwartaal 2018

Maandelijks wordt een selectie van vijf nieuwe en meest opvallende radiocommercials beoordeeld door het Nederlandse publiek. De twee populairste commercials gaan door naar de kwartaalfinale.

In totaal doen er zes commercials mee aan een kwartaalfinale. De beste drie radiocommercials uit een kwartaalfinale gaan vervolgens door naar de finale. In de finale kan het publiek stemmen op zijn/haar favoriete commercial via de website besteradiocommercial.nl. De winnaar van de finale ontvangt de prijs voor de beste radiocommercial van het jaar tijdens de RAB Radio Advertising Awards.

Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel voert in opdracht van RAB het maandelijkse panelonderzoek en de kwartaalverkiezingen uit.

 

Genomineerd in het derde kwartaal 2018

Hieronder zijn de maandwinnaars van juli, augustus en september te beluisteren. De twee beste commercials zijn geselecteerd om deel te nemen aan de finale.

Juli: Ford - Ford Focus
Augustus: Bol.com - Opblaaszwembadje
Augustus: Ikea - Korting
September: Menzis - Slaapdieet
September: Koning Toto - Maradonnie

De uitslag

De stemming

Het Nederlandse publiek (van 13 tot 64 jaar) heeft de maandwinnaars van juli, augustus en september beluisterd en beoordeeld. De deelnemers hebben de zes commercials gerangschikt van meest favoriete (6 punten) tot minst favoriete (1 punt) commercial. Ook hebben ze bij hun favoriete commercial een toelichting gegeven over waarom ze juist deze commercial het beste vinden.

De radiocommercial die het vaakst als favoriet is gekozen door het Nederlands publiek ontvangt een nominatie voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards. Hetzelfde geldt voor de twee radiocommercials die het hoogste aantal punten hebben gescoord.

And the winners are…

1. Koning Toto – Maradonnie

2. Bol.com – Opblaaszwembadje

3. Vodafone – Amber

Genomineerd: Koning Toto - Maradonnie

Nominatie voor Koning Toto

Bijna een kwart (24%) van de luisteraars koos Koning Toto als hun favoriete commercial. Koning Toto is hiermee eerste geworden in de kwartfinale en heeft een plekje in de finale van RAB Radio Advertising Awards verdiend.

"Lekkere beat, vrolijke commercial."
Man, 49 jaar

We vroegen aan het publiek waarom zij juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘Grappig en creatief.’
  • ‘Is simpel, makkelijk te onthouden en een lekkere beat in de muziek.’
  • ‘Donny rapt oké’.
  • ‘Leuk gevonden en klinkt lekker.’
  • ‘Muziek is van deze tijd, je herkent de commercial meteen.’

Genomineerd: Bol.com - Opblaaszwembadje

Nominatie voor Bol.com

Bol.com is met ‘Opblaaszwembadje’ tweede geworden in de kwartaalfinale. De commercial ontving 65% van de maximaal te verdienen score van het Nederlands publiek. Zij verdienen hiermee een nominatie voor de finale van de RAB radio Advertising Awards.

"Het geeft perfect weer hoe makkelijk je tussendoor kan shoppen bij bol.com."
Man, 33 jaar

We vroegen aan het publiek waarom zij juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘Qua audio en geluid het meest verrassend, trekt de aandacht, leuk gebracht.’
  • ‘Blijft hangen.’
  • ‘Goed ingehaakt op de hete zomerperiode.’
  • ‘Herkenbaar en verrassend.’
  • ‘Helemaal van deze tijd.’
  • ‘Geeft duidelijk aan dat Bol.com echt alles heeft.’

Genomineerd: Vodafone - Amber

Nominatie voor Vodafone

Amber van Vodafone heeft van het publiek 63% van de maximaal te verdienen score gekregen en is hiermee derde geworden in deze kwartaalfinale. Ook Vodafone heeft hiermee een plekje in de finale van de RAB Radio Advertising Awards veroverd.

"Duidelijke boodschap in een humoristisch jasje. Boodschap blijft daardoor goed hangen."
Man, 34 jaar

We vroegen aan het publiek waarom zij juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘Grappig en herkenbaar.’
  • ‘Een commercial met humor spreekt mij aan.’
  • ‘Hij heeft humor en werkt daardoor aanstekelijk. Je gaat erover nadenken.’
  • ‘Is het beste gebracht en past in de huidige tijd.’
  • ‘Zo grappig hoe dochterlief de GB’s wil verdelen!’
RAB Radio Advertising Awards Publieksprijs