RAB – Kwartaalmeting – Q4

Voorronde via kwartaalfinale: de beste radiocommercial van het vierde kwartaal 2019

De finalisten van het vierde kwartaal

Kwartaalfinale – Vierde kwartaal 2019

Maandelijks wordt een selectie van vijf nieuwe en meest opvallende radiocommercials beoordeeld door het Nederlandse publiek. De twee populairste commercials van de maand gaan door naar de kwartaalfinale.

In totaal doen er zes commercials mee aan een kwartaalfinale. De beste drie radiocommercials uit een kwartaalfinale gaan vervolgens door naar de finale. In de finale kan het publiek stemmen op zijn/haar favoriete commercial via de website besteradiocommercial.nl. De winnaar van de finale ontvangt de prijs voor de beste radiocommercial van het jaar tijdens de RAB Radio Advertising Awards.

Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel voert in opdracht van RAB het maandelijkse panelonderzoek en de kwartaalverkiezingen uit.

 

Genomineerd in het vierde kwartaal 2019

Hieronder zijn de commercials uit oktober, november en december te vinden. De twee beste commercials zijn geselecteerd om deel te nemen aan de kwartaalfinale.

  • Oktober: Gamma – Energie besparen
  • Oktober: Parkmobile – Etentje
  • November: AboutYou – Winterjas
  • November: MudJeans – BlackFriday
  • December: IkPas – Alcohol
  • December: Incentro – Vuurwerktraditie

De uitslag

De verkiezing

Het Nederlandse publiek van 13 tot 64 jaar heeft de maandwinnaars van oktober, november en december beluisterd en beoordeeld. De deelnemers hebben de zes commercials gerangschikt van meest favoriete (6 punten) tot minst favoriete (1 punt) commercial. Ook hebben ze bij hun favoriete commercial een toelichting gegeven over waarom ze juist deze commercial het beste vinden.

De drie best scorende radiocommercials ontvangen een nominatie voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards.

Welke radiocommercial vond je de beste?Basis: Nederlanders (13-64 jaar) - n= 311

 

 

 

And the winners are…

1. IkPas – Alcohol

2. Gamma – Energie besparen

3. Incentro – Vuurwerktraditie

Genomineerd: IkPas - Alcohol

Nominatie voor IkPas

De radiocommercial ‘Alcohol’ van IkPas kreeg de hoogste score (4,04 van de 6 punten) van het publiek en is winnaar van de kwartaalfinale.

De commercial heeft hiermee een plekje tijdens de RAB Radio Advertising Awards veroverd.

"Prettige stem om naar te luisteren en ik vond het grappig (moest hardop lachen) door de 'sarcastische' manier waarop de boodschap gebracht werd."
Man, 22 jaar

We vroegen aan het publiek waarom zij juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘Goede boodschap op een originele manier gebracht.’
  • ‘Sarcasme werkt goed om je ergens bewust van te worden.’
  • ‘Bewuster zijn over alcohol vind ik een goed iets. Er hoeft niet altijd en overal alcohol bij.’
  • ‘Deze is lekker duidelijk en goed te volgen.’

Genomineerd: Gamma - Energie besparen

Nominatie voor Gamma

De commercial ‘Energie besparen’ van Gamma is tweede geworden in deze kwartaalfinale. De commercial kreeg 3,81 punten van het Nederlands publiek. Gamma verdient hiermee een nominatie voor de finale van de RAB radio Advertising Awards.

"Er zit flow in, de tekst spreekt aan en een goeie stem."
Vrouw, 25 jaar

We vroegen aan het publiek waarom zij juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘Duidelijke boodschap, relevant en met humor.’
  • ‘Energie besparen is handig. Ik ben er zelf ook mee bezig.’
  • ‘Omdat het op het op een duidelijke manier wordt uitgelegd en het product is tevens ook heel handig.’
  • ‘Leuk, vrolijk en een thema dat iedereen aangaat.’
  • ‘Het is erg herkenbaar in het dagelijks leven.’

Genomineerd: Incentro - Vuurwerktraditie

Nominatie voor Incentro

‘Vuurwerk’ van Incentro heeft van het publiek 3,53 punten gekregen en is hiermee derde geworden in deze kwartaalfinale. Ook Incentro heeft hiermee een plekje in de finale van de RAB Radio Advertising Awards veroverd.

"De boodschap spreekt mij aan. Voor veel mensen zal het grof/confronterend zijn maar ik hoop dat het aanzet tot nadenken."
Vrouw, 58 jaar

We vroegen aan het publiek waarom zij juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘De emotie over het kind dat iets moest missen, maar dat hij zich er weinig van aantrekt.  Typisch de huidige maatschappij.  Vervelend, maar ik heb er geen last van – mentaliteit.’
  • ‘De twist was wel erg opvallend. Hierdoor viel die wel op tussen de andere radiocommercials.’
  • ‘Het is een heel actueel onderwerp en ik denk dat het belangrijk is dat hier meer aandacht voor komt! Het is een duidelijke radiocommercial die je aandacht trekt.’
  • ‘Stipt een maatschappelijk onderwerp aan op een cynische maar doeltreffende manier.’
RAB – Kwartaalmeting – Q4