RAB – Kwartaalmeting – Q4

Voorronde via kwartaalfinale: de beste radiocommercial van het vierde kwartaal 2018

De finalisten van het vierde kwartaal

Kwartaalfinale – Vierde kwartaal 2018

Maandelijks wordt een selectie van vijf nieuwe en meest opvallende radiocommercials beoordeeld door het Nederlandse publiek. De twee populairste commercials gaan door naar de kwartaalfinale.

In totaal doen er zes commercials mee aan een kwartaalfinale. De beste drie radiocommercials uit een kwartaalfinale gaan vervolgens door naar de finale. In de finale kan het publiek stemmen op zijn/haar favoriete commercial via de website besteradiocommercial.nl. De winnaar van de finale ontvangt de prijs voor de beste radiocommercial van het jaar tijdens de RAB Radio Advertising Awards.

Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel voert in opdracht van RAB het maandelijkse panelonderzoek en de kwartaalverkiezingen uit.

 

Genomineerd in het vierde kwartaal 2018

Hieronder zijn de maandwinnaars van oktober, november en december te beluisteren. De twee beste commercials zijn geselecteerd om deel te nemen aan de finale.

GROOT: Oktober: Unox Rookworst - Een dag je zonder vlees
KLEIN: Oktober: Wakker Dier - Eet Geen Dierendag
November: Kruidvat - Geschenksets
November: Lidl Brood - Bio
December: Heineken - 0.0
December: Hornbach - ProfiService

De uitslag

De stemming

Het Nederlandse publiek van 13 tot 64 jaar heeft de maandwinnaars van oktober, november en december beluisterd en beoordeeld. De deelnemers hebben de zes commercials gerangschikt van meest favoriete (6 punten) tot minst favoriete (1 punt) commercial. Ook hebben ze bij hun favoriete commercial een toelichting gegeven over waarom ze juist deze commercial het beste vinden.

De drie best scorende radiocommercials ontvangen een nominatie voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards.

Welke radiocommercial vond je de beste?Basis: Nederlanders (13-64 jaar) - n= 312

And the winners are…

1. Unox Rookworst – Een dagje zonder vlees

2. Lidl Brood – Bio

3. Wakker Dier – Eet geen dierendag

Genomineerd: Unox Rookworst - Een dagje zonder vlees

Nominatie voor Unox

De radiocommercial ‘Een dagje zonder vlees’ van Unox kreeg de hoogste score (3,92 van de 6 punten) van het publiek en is winnaar van de kwartaalfinale. De commercial ‘Een dagje zonder vlees’ heeft hiermee een plekje tijdens de RAB Radio Advertising Awards veroverd.

"Hij is zo herkenbaar: stamppot zonder rookworst, dat kan niet!"
Vrouw, 41 jaar

We vroegen aan het publiek waarom zij juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘Er wordt een leuke verwijzing gemaakt naar andere onmisbare combinaties. Kortom leuk gedaan!’
  • ‘Origineel’
  • ‘Ik doe steeds meer aan vega en dit spoort me aan om de vega rookworst eens te proberen’
  • ‘Prettige stem, weer eens wat anders, leuke vergelijkingen. En toch heel herkenbaar door het toontje aan het einde’
  • ‘Verassend’
  • ‘Goede ontwikkeling (meer vega) en de commercial is duidelijk en niet te overdreven’

Genomineerd: Lidl Brood - Bio

Nominatie voor Lidl

Lidl is met ‘Bio’ tweede geworden in de kwartaalfinale. De commercial ontving 63% van de maximaal te verdienen score van het Nederlands publiek. Zij verdienen hiermee een nominatie voor de finale van de RAB radio Advertising Awards.

"Grappig, trekt mijn aandacht. Het is meteen duidelijk Lidl"
Man, 39 jaar

We vroegen aan het publiek waarom zij juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘Heeft een heerlijke vrolijke muziek erbij’
  • ‘Het riedeltje blijft in je hoofd zitten’
  • ‘Ik word er vrolijk van’
  • ‘Veel energie, pakkend muziekje eronder en bovendien een aandachtstrekker’
  • ‘Vrolijke, fijne actie en biologisch’
  • ‘Fris en spontaan, blijft hangen’

Genomineerd: Wakker Dier - Eet geen dierendag

Nominatie voor Wakker Dier

‘Eet geen dierendag’ van Wakker Dier heeft van het publiek 3,67 punten gekregen en is hiermee derde geworden in deze kwartaalfinale. Ook Wakker dier heeft hiermee een plekje in de finale van de RAB Radio Advertising Awards veroverd.

"Duidelijke boodschap, laat je de ernst van het probleem goed horen. Boodschap blijft daardoor goed hangen."
Vrouw, 31 jaar

We vroegen aan het publiek waarom zij juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘Raakt me het meest’
  • ‘Mooie commercial. Ik zou er aan mee willen werken’
  • ‘Het zet echt aan tot denken, er wordt duidelijk gecommuniceerd, prettige stem, niet te druk’
  • ‘Duidelijk en goed plan!’
  • ‘Er zit een duidelijke boodschap in. Nooit geweten dat er zoveel dieren “gespaard” zouden worden met 1 dag geen vlees eten’
RAB – Kwartaalmeting – Q4