RAB – Kwartaalmeting – Q2

Voorronde via kwartaalfinale: de beste radiocommercial van het tweede kwartaal 2019

De finalisten van het tweede kwartaal

Kwartaalfinale – Tweede kwartaal 2019

Maandelijks wordt een selectie van vijf nieuwe en meest opvallende radiocommercials beoordeeld door het Nederlandse publiek. De twee populairste commercials van de maand gaan door naar de kwartaalfinale.

In totaal doen er zes commercials mee aan een kwartaalfinale. De beste drie radiocommercials uit een kwartaalfinale gaan vervolgens door naar de finale. In de finale kan het publiek stemmen op zijn/haar favoriete commercial via de website besteradiocommercial.nl. De winnaar van de finale ontvangt de prijs voor de beste radiocommercial van het jaar tijdens de RAB Radio Advertising Awards.

Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel voert in opdracht van RAB het maandelijkse panelonderzoek en de kwartaalverkiezingen uit.

 

Genomineerd in het tweede kwartaal 2019

Hieronder zijn de commercials uit april, mei en juni te vinden. De twee beste commercials zijn geselecteerd om deel te nemen aan de kwartaalfinale.

  • April: McDonald’s – Ontbijt
  • April: OHRA – Balletje
  • Mei: Radler – Dorst
  • Mei: KPN – Beter Netwerk
  • Juni: PostNL – Retour
  • Juni: Opel – KARL

De uitslag

De verkiezing

Het Nederlandse publiek van 13 tot 64 jaar heeft de maandwinnaars van april, mei en juni beluisterd en beoordeeld. De deelnemers hebben aangeven welke commercial hun favoriet is. Ook hebben ze bij hun favoriete commercial een toelichting gegeven over waarom ze juist deze commercial het beste vinden.

De drie favoriete radiocommercials ontvangen een nominatie voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards.

Welke radiocommercial vond je de beste? - % favoriete commercialBasis: Nederlanders (13-64 jaar) - n= 311

And the winners are…

1. OHRA – Balletje

2. Radler – Dorst

3. PostNL – Retour

Genomineerd: OHRA - Balletje

Nominatie voor OHRA

De radiocommercial ‘Balletje’ van OHRA werd door 23% van het publiek gekozen als hun favoriete commercial van het tweede kwartaal.

De commercial ‘Balletje’ heeft hiermee een plekje tijdens de RAB Radio Advertising Awards veroverd.

 

"De commercial heeft mij informatie gegeven die ik nog niet kende en op een leuke manier. Ik moest er wel om lachen."
Vrouw, 24 jaar

We vroegen aan het publiek waarom zij juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘Grappig, blijft hangen. Ik kan me de situatie ook helemaal voorstellen.’
  • ‘Beeldend. Ik zie het hondje spelen.’
  • ‘Deze reclame vind ik het grappigst en blijft daardoor het langst hangen.’
  • ‘Door de onverwachte humor die er in gebruikt wordt.’
  • ‘Gebruik van leuke anekdote.’

Genomineerd: Radler - Dorst

Nominatie voor Radler

De commercial ‘Dorst’ van Radler is tweede geworden in deze kwartaalfinale. De commercial werd door 19% van het Nederlands publiek gekozen als favoriete commercial.

De commercial heeft hiermee een nominatie voor de finale van de RAB radio Advertising Awards verdiend.

"Doet denken aan leuke herinneringen met vrienden."
Vrouw, 33

We vroegen aan het publiek waarom zij juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘Je wordt in een bepaalde sfeer gebracht door het verhaal. Die sfeer maakt je blij en gelukkig en dat maakt je ook nieuwsgierig naar het product.’
  • ‘Grappig, sprankelend.’
  • ‘Ik speel zelf voetbal en de boodschap deed me aan mij en mijn eigen team denken.’
  • ‘Duurde niet te lang en was grappig om naar te luisteren.’
  • ‘Kort, maar het is meteen duidelijk waar het om gaat.’

Genomineerd: PostNL - Retour

Nominatie voor PostNL

18% van het publiek gaf aan dat zij de commercial ‘Retour’ van PostNL de beste vonden dit kwartaal. Hiermee is deze commercial derde geworden in de kwartaalfinale en daarmee verzekerd van een plekje in de finale van de RAB Radio Advertising Awards.

"Vertelt me iets nieuws"
Man, 57 jaar

We vroegen aan het publiek waarom zij juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘Het meest informatief. Wat ze vertellen in de commercial is iets wat ik in het dagelijks leven zal gaan gebruiken.’
  • ‘Het geeft mij informatie die ik heel goed kan gebruiken.’
  • ‘Geen stomme ‘grapjes’, maar een duidelijke (en prettige) boodschap.’
  • ‘Omdat het iets promoot wat de mensen van gemak voorziet! En er wordt duidelijk uitgelegd hoe het werkt.’
RAB – Kwartaalmeting – Q2