RAB – Kwartaalmeting – Q1

Voorronde via kwartaalfinale: de beste radiocommercial van het eerste kwartaal 2019

De finalisten van het eerste kwartaal

Kwartaalfinale – Eerste kwartaal 2019

Maandelijks wordt een selectie van vijf nieuwe en meest opvallende radiocommercials beoordeeld door het Nederlandse publiek. De twee populairste commercials gaan door naar de kwartaalfinale.

In totaal doen er zes commercials mee aan een kwartaalfinale. De beste drie radiocommercials uit een kwartaalfinale gaan vervolgens door naar de finale. In de finale kan het publiek stemmen op zijn/haar favoriete commercial via de website besteradiocommercial.nl. De winnaar van de finale ontvangt de prijs voor de beste radiocommercial van het jaar tijdens de RAB Radio Advertising Awards.

Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel voert in opdracht van RAB het maandelijkse panelonderzoek en de kwartaalverkiezingen uit.

 

Genomineerd in het eerste kwartaal 2019

Hieronder zijn de commercials uit januari, februari en maart te vinden. De twee beste commercials zijn geselecteerd om deel te nemen aan de kwartaalfinale.

  • Januari: Heineken 0.0 – Groepselfie
  • Januari: Djoser – Reizen
  • Februari: Hema – Rookworst
  • Februari: KFC – Who cares I got chicken
  • Maart: Audi – Automaat
  • Maart: McDonald’s – McFlurry

De uitslag

De stemming

Het Nederlandse publiek van 13 tot 64 jaar heeft de maandwinnaars van januari, februari en maart beluisterd en beoordeeld. De deelnemers hebben de zes commercials gerangschikt van meest favoriete (6 punten) tot minst favoriete (1 punt) commercial. Ook hebben ze bij hun favoriete commercial een toelichting gegeven over waarom ze juist deze commercial het beste vinden.

De drie best scorende radiocommercials ontvangen een nominatie voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards.

Welke radiocommercial vond je de beste?Basis: Nederlanders (13-64 jaar) - n= 314

And the winners are…

1. Heineken 0.0 – Groepsselfie

2. Audi – Automaat

3. Hema – Rookworst

Genomineerd: Heineken 0.0 - Groepsselfie

Nominatie voor Heineken 0.0

De radiocommercial ‘Groepsselfie’ van Heineken 0.0 kreeg de hoogste score (3,81 van de 6 punten) van het publiek en is winnaar van de kwartaalfinale. De commercial ‘Groepsselfie’ heeft hiermee een plekje tijdens de RAB Radio Advertising Awards veroverd.

"‘Je wilt erbij zijn’ is van deze tijd, je kan en mag niks missen tegenwoordig."
Vrouw, 28 jaar

We vroegen aan het publiek waarom zij juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘Er zit een duidelijk verhaaltje in. Je wilt blijven luisteren waar het naartoe gaat’
  • ‘De meest enthousiaste en pakkende reclame’
  • ‘Het duurt even voor je weet waar de commercial voor is en de situatie die wordt omschreven is herkenbaar en ludiek.’
  • ‘Je gaat echt helemaal naar dat moment toe waarbij die 0.0 goed van pas komt’
  • ‘Blijft het meest hangen’

Genomineerd: Audi - Automaat

Nominatie voor Audi

Audi is met ‘Automaat’ tweede geworden in de kwartaalfinale. De commercial ontving 6o% van de maximaal te verdienen score van het Nederlands publiek. Zij verdienen hiermee een nominatie voor de finale van de RAB radio Advertising Awards.

"Het past bij de tijd waar we naartoe gaan"
Vrouw, 37 jaar

We vroegen aan het publiek waarom zij juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘De stem klinkt prettig en betrouwbaar’
  • ‘De meest informatieve reclamespot’
  • ‘Spreekt aan en zet aan tot koop’
  • ‘Kort, feitelijk, uitdagend en uitnodigend’
  • ‘Zet aan tot nadenken’

Genomineerd: Hema - Rookworst

Nominatie voor Hema

‘Rookworst’ van Hema heeft van het publiek 3,54 punten gekregen en is hiermee derde geworden in deze kwartaalfinale. Ook Hema heeft hiermee een plekje in de finale van de RAB Radio Advertising Awards veroverd.

"Ik vind 'He ma' goed gevonden"
Man, 43 jaar

We vroegen aan het publiek waarom zij juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘Omdat je gelijk een Hema rookworst wil gaan kopen’
  • ‘Het is duidelijk en kenmerkend voor Hema’
  • ‘Deze reclame vermaakte mij het meest’
  • ‘Vertrouwd en het spreekt mij aan’
  • ‘Grappig, innovatief en passend bij Hema’
RAB – Kwartaalmeting – Q1