Onderzoek in de culturele sector

Hoe insights jou kunnen helpen bij groei en ontwikkeling

Welke inzichten kunnen we jou bieden?

Ruigrok NetPanel: Insights als startpunt voor verbetering en groei. Wij zorgen dat organisaties kunnen handelen vanuit klantbelang.

Lees verder

## Haakje uit onderzoek

XX inleidend tekstje.

We hebben kwalitatief én kwantitatief in huis waarmee we onze klanten onderzoek op maat bieden. Met een ervaren en gepassioneerd team zetten wij ons in om inzichten te leveren die inspireren en activeren.

Een greep uit onze expertisegebieden

Naar welke inzichten ben jij op zoek?

Customer Journey – Inzicht in drijfveren, beleving en ervaringen rondom het museumbezoek
Productontwikkeling – Inzicht in beleving, waardering en optimalisatie van nieuwe museumconcepten of tentoonstellingen
Behoefteonderzoek – Inzicht in behoeften en wensen van jouw (potentiële) bezoeker
Communicatieonderzoek – Inzicht in duidelijkheid, boodschap en brand fit van communicatie-campagnes/uitingen of tentoonstelling boekje
UX onderzoek – Inzicht in waardering en gebruikservaringen van museum- website, webshop of app
Marktpotentieonderzoek – Inzicht in de potentie van een nieuwe tentoonstelling
Doelgroeponderzoek – Inzicht in eigenschappen en belevingswereld van jouw bezoeker
Tevredenheidsonderzoek – Inzicht in de tevredenheid van de bezoekers over verschillende touchpoints
Pers en PR onderzoek – Ophalen van nieuwswaardige inzichten om publiciteit te behalen

Voorbeelden uit de praktijk: sprekende cases

"De resultaten waren verfrissend en leverden relevante inzichten over de gedachten van onze bezoekers op. Niet alleen tijdens de Museumnacht, maar nu ook daadwerkelijk in de aanloop ernaartoe. Wij gaan zeker aan de slag met deze input om niet alleen het evenement, maar ook de totaalervaring van te voren te verbeteren.” - Eric Seleky, Projectmanager N8

Lees verder
Customer Journey onderzoek voor Museumnacht Amsterdam

Museumnacht Amsterdam

Resultaten en impact
Hoe beleven bezoekers Museumnacht Amsterdam voor, tijdens en na hun bezoek? Welke contactmomenten (touchpoints zoals de website, social media, posters, vrienden, musea) met het event zijn belangrijk? Resultaten gaven Museumnacht Amsterdam concrete handvatten om programmering, marketing en communicatie aan te scherpen. Zo blijkt dat veel bezoekers voor het avondje uit met elkaar eten. Museumnacht kan hier samen met restaurants op inspelen door het aanbieden van een speciaal Museumnachtmenu.

Onderzoeksopzet
De customer journey is in kaart gebracht met mobile self ethnography. Hierbij worden eigen ervaringen en gevoelens via een mobiele app gedeeld. Museumnachtbezoekers deden dit met tekst, foto’s en video’s. Informatie werd in het moment verzameld zonder tussenkomst van een onderzoeker. Voor verdere verdieping zijn deze gegevens aangevuld met inzichten uit telefonische interviews.

Onderzoek productontwikkeling voor Van Gogh Museum

Van Gogh Museum

Resultaten en impact
De ontwikkeling van een nieuw concept/tentoonstelling baseren op insights: Wat is de beleving en waardering van het concept onder de doelgroep? Resultaten zijn helder; het concept raakt de juiste snaar en de boodschap komt goed over. De (emotionele) beleving sluit aan bij de doelstellingen van het concept. Wel geven de resultaten van het onderzoek onder andere aanleiding om de interactieve elementen aan te passen.

Onderzoeksopzet
Kwalitatief onderzoek onder bezoekers van de permanente collectie. Na het tonen van een korte video over het nieuwe concept zijn individuele en duo diepte-interviews uitgevoerd.

 

Naamsbekendheid en doelgroeponderzoek voor Zuiderzee Museum

Resultaten en impact
Periodiek onderzoek geeft inzicht in de ontwikkeling van de naamsbekendheid en het imago van het museum. Ook worden kennis, houding en gedrag ten aanzien van het Zuiderzeemuseum onder (potentiële) doelgroepen in kaar gebracht. De resultaten maken duidelijk hoe het museum in de ‘markt’ staat, waaronder de unieke eigenschappen van het museum, de drijfveren voor een museumbezoek en de bezoekintentie voor het komende jaar. Het onderzoek geeft daarmee concrete handvatten om de marketing en communicatie in te richten en om de positionering van het museum beter bij de (potentiële) doelgroep aan te laten sluiten.

Onderzoeksopzet
Online kwantitatief onderzoek onder Nederlanders, representatief naar de bevolking op leeftijd, geslacht en opleiding. Door eenzelfde vragenlijst te hanteren kunnen trends goed in kaart worden gebracht.

Ruigrok NetPanel als onderzoekspartner

Staat jouw bezoeker centraal? We helpen je graag aan de juiste insights.

Lees verder

Impact maken; daar zijn we goed in.

We willen graag een rol spelen om de onderzoeksresultaten te laten leven en te gebruiken. Dit doen we door je van de juiste inzichten te voorzien, expertise toe te voegen en heldere rapportages op te leveren. Maar het begint bij het inrichten van een goed onderzoek, ook dat is een kunst!

Kwalitatieve en kwantitatieve tools & methoden

Elk project is uniek.

We richten het onderzoek in afhankelijk van de onderzoekvraag die we willen beantwoorden. Ruigrok NetPanel heeft zowel kwalitatieve als kwantitatieve onderzoekers in huis; dit geeft ons toegang tot een breed scala aan tools en onderzoeksmethoden. Hiermee kunnen we het onderzoek op jouw behoeften afstemmen, zodat we jou de juiste inzichten kunnen geven én de handvatten om deze te vertalen. Denk hierbij aan:

Co-creatie
Eye tracking
Gamification
Hackathon
Focusgroepen
Interviews
(Online) kwantitatief onderzoek
Mobile self ethnography
Online klantenpanel
Observaties
Research community
ShopPanels
Social media analyse
Tag-it

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

We drinken graag een kop koffie met je!

Onderzoek in de culturele sector