Onderzoeksopzet
Het onderzoek heeft een ‘split run’ opzet; respondenten hebben willekeurig één van de vier nieuwe logo’s beoordeeld. De netto steekproef per variant: A1 n=617, A2 n=588, B1 n=592 en B2 n=586.
Steekproefomvang en betrouwbaarheid
Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van een steekproef, niet iedereen uit de populatie heeft zijn of haar mening gegeven. Als de uitkomsten van dit onderzoek worden gebruikt om over de populatie uitspraken te doen, dan moeten betrouwbaarheidsmarges in acht worden genomen. Bij een steekproefomvang van n=2.383 bedraagt de maximale marge bij 95% betrouwbaarheid 2,0%.
Steekproef en steekproefkader
Als steekproefkader hebben we gebruik gemaakt van het onlinepanel van Panelclix. Wij werken met leveranciers die voldoen aan onze kwaliteitseisen conform het Research Keurmerk, gebaseerd op ISO-norm 20252. Hieruit is een a-selecte steekproef getrokken.
Representativiteit
De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. De representativiteit is bereikt door quotering tijdens de dataverzameling en een weging van de resultaten achteraf. Om de vier logo’s goed met elkaar te kunnen vergelijken dient de samenstelling van de steekproef in de vier ‘split runs’ gelijk te zijn. De netto steekproef is daarom gewogen op de drie variabelen. Op de volgende pagina is een overzicht opgenomen van de wegingsvariabelen. Als referentiebestand hebben we gebruik gemaakt van de Gouden Standaard 2018, ontwikkeld door de MOA en het CBS. De referentiedata zijn representatief voor de doelgroep ‘gebruikers van mobiel bankieren – 16 t/m 75 jaar’.
Profiel deelnemers
Geslacht
Man 51%
Vrouw 49%
Leeftijd
16 t/m 24 jaar 18%
25 t/m 34 jaar 19%
35 t/m 44 jaar 19%
45 t/m 54 jaar 20%
55 t/m 64 jaar 15%
65 t/m 75 jaar 9%
Opleidingsniveau
Laag 25%
Middel 44%
Hoog 31%