2020 – RAB – Kwartaalmeting – Q1

Voorronde via kwartaalfinale: de beste radiocommercial van het eerste kwartaal 2020

De finalisten van het eerste kwartaal

Kwartaalfinale – Eerste kwartaal 2020

Maandelijks wordt een selectie van vijf nieuwe en meest opvallende radiocommercials beoordeeld door het Nederlandse publiek. De twee populairste commercials van de maand gaan door naar de kwartaalfinale.

In totaal doen er zes commercials mee aan een kwartaalfinale. De beste drie radiocommercials uit een kwartaalfinale gaan vervolgens door naar de finale. In de finale kan het publiek stemmen op zijn/haar favoriete commercial via de website besteradiocommercial.nl. De winnaar van de finale ontvangt de prijs voor de beste radiocommercial van het jaar tijdens de RAB Radio Advertising Awards.

Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel voert in opdracht van RAB het maandelijkse panelonderzoek en de kwartaalverkiezingen uit.

 

Genomineerd in het eerste kwartaal 2020

Hieronder zijn de commercials uit de kwartaalfinale van Q1 te beluisteren. Dit zijn voor elk van de maanden januari, februari en maart de door het publiek gekozen twee beste commercials.

Januari: McDonald's - Afval
Januari: Coolblue - Stofzuiger
Februari: Bol.com - Luiers
Februari: Jumbo - Extra's
Maart: a.s.r - De tijd van doen
Maart: NVM - Aankoopmakelaar

De uitslag

De verkiezing

Het Nederlandse publiek van 13 tot 64 jaar heeft de maandwinnaars van januari, februari en maart beluisterd en beoordeeld. De deelnemers hebben de zes commercials gerangschikt van meest favoriete (6 punten) tot minst favoriete (1 punt) commercial. Ook hebben ze bij hun favoriete commercial een toelichting gegeven over waarom ze juist deze commercial het beste vinden.

De drie best scorende radiocommercials ontvangen een nominatie voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards.

Welke radiocommercial vond je de beste?Basis: Nederlanders (13-64 jaar) - n= 315

 

 

 

And the winners are…

1. McDonald’s – Afval

2. Coolblue – Stofzuiger

3. a.s.r – De tijd van doen

Genomineerd: McDonald's - Afval

Nominatie voor McDonald’s

De radiocommercial ‘Afval’ van McDonald’s kreeg de hoogste score (3,90 van de 6 punten) van het publiek en is winnaar van de kwartaalfinale.

De commercial heeft hiermee een plekje tijdens de RAB Radio Advertising Awards veroverd.

"Een leuke motiverende manier om een elektrische scooter te winnen, maar ook denkende aan de natuur."
Vrouw, 47 jaar

We vroegen aan het publiek waarom zij juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘Boodschap is duidelijk. En ik vind het goed dat ze zo ook iets proberen te doen tegen zwerfafval.’
  • ‘Leuke actie en goed voor het milieu.’
  • ‘Omdat het kort en bondig is. Ook omdat het te maken heeft met een goede actie.’
  • ‘Simpel, duidelijk, niet te lang en positief voor milieu. Win win.’

Genomineerd: Coolblue - Stofzuiger

Nominatie voor Coolblue

De commercial ‘Stofzuiger’ van Coolblue is tweede geworden in deze kwartaalfinale. De commercial kreeg 3,69 punten van het Nederlands publiek. Coolblue verdient hiermee een nominatie voor de finale van de RAB radio Advertising Awards.

"Zitten leuke woordgrappen en verwijzingen in waardoor je het onthoudt."
Vrouw, 21 jaar

We vroegen aan het publiek waarom zij juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘Grappig, leuk, valt op.’
  • ‘Komt to the point en duidelijk over.’
  • ‘Leuk uitgedacht en goede details. De reclame komt niet te opdringerig over.’
  • ‘Relevant, herkenbaar.’

Genomineerd: a.s.r - De tijd van doen

Nominatie voor a.s.r

‘De tijd van doen’ van a.s.r heeft van het publiek 3,61 punten gekregen en is hiermee derde geworden in deze kwartaalfinale. Ook a.s.r heeft hiermee een plekje in de finale van de RAB Radio Advertising Awards veroverd.

"Omdat het een reclame is met een belangrijke boodschap in deze tijd."
Vrouw, 20 jaar

We vroegen aan het publiek waarom zij juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘Gevoelig, blijft hangen.’
  • ‘Hij is heel actueel.’
  • ‘Lekker rustig liedje, aangenaam om naar te luisteren.’
  • ‘Heeft een mooie sfeer en goede boodschap.’
2020 – RAB – Kwartaalmeting – Q1