2019 – RAB – Q3

Voorronde via kwartaalfinale: de beste radiocommercial van het derde kwartaal 2019

De finalisten van het derde kwartaal

Kwartaalfinale – Derde kwartaal 2019

Maandelijks wordt een selectie van vijf nieuwe en meest opvallende radiocommercials beoordeeld door het Nederlandse publiek. De twee populairste commercials van de maand gaan door naar de kwartaalfinale.

In totaal doen er zes commercials mee aan een kwartaalfinale. De beste drie radiocommercials uit een kwartaalfinale gaan vervolgens door naar de finale. In de finale kan het publiek stemmen op zijn/haar favoriete commercial via de website besteradiocommercial.nl. De winnaar van de finale ontvangt de prijs voor de beste radiocommercial van het jaar tijdens de RAB Radio Advertising Awards.

Onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel voert in opdracht van RAB het maandelijkse panelonderzoek en de kwartaalverkiezingen uit.

 

Genomineerd in het derde kwartaal 2019

Hieronder zijn de commercials uit juli, augustus en september te vinden. De twee beste commercials zijn geselecteerd om deel te nemen aan de kwartaalfinale.

  • Juli: KPN – Camping
  • Juli: ABN AMRO – Wearable
  • Augustus: McDonald’s – McKroket
  • Augustus: Marktplaats – Jurkje
  • September: Nederlandse bakkerijbranche – Ode aan brood
  • September: Hornbach – De ochtend is van ons

De uitslag

De verkiezing

Het Nederlandse publiek van 13 tot 64 jaar heeft de maandwinnaars van juli, augustus en september beluisterd en beoordeeld. De deelnemers hebben de zes commercials gerangschikt van meest favoriete (6 punten) tot minst favoriete (1 punt) commercial. Ook hebben ze bij hun favoriete commercial een toelichting gegeven over waarom ze juist deze commercial het beste vinden.

De drie best scorende radiocommercials ontvangen een nominatie voor de publieksprijs van de RAB Radio Advertising Awards.

Welke radiocommercial vond je de beste?Basis: Nederlanders (13-64 jaar) - n= 313

And the winners are…

1. McDonald’s – McKroket

2. Nederlandse bakkerijbranche – Ode aan brood

3. Marktplaats – Jurkje

Genomineerd: McDonald's - McKroket

Nominatie voor McDonald’s

De radiocommercial ‘McKroket’ van McDonald’s kreeg de hoogste score (3,92 van de 6 punten) van het publiek en is winnaar van de kwartaalfinale.

De commercial ‘McKroket’ heeft hiermee een plekje tijdens de RAB Radio Advertising Awards veroverd.

"Het is duidelijk, spreekt me aan en ik krijg gelijk zin in een McKroket."
Vrouw, 23 jaar

We vroegen aan het publiek waarom zij juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘Dit is herkenbaar en humoristisch.’
  • ‘Duidelijk en kort.’
  • ‘Fijne stem.’
  • ‘Hier zit een vrolijke toon in.’
  • ‘Leuk, grappig en lokt uit om de McKroket te gaan halen/eten.’
  • ‘Pakkend en trekt mensen aan.’

Genomineerd: Nederlandse bakkerijbranche - Ode aan brood

Nominatie voor Nederlandse bakkerijbranche

De commercial ‘Ode aan brood’ van Nederlandse bakkerijbranche is tweede geworden in deze kwartaalfinale. De commercial kreeg 3,73 punten van het Nederlands publiek. Zij verdienen hiermee een nominatie voor de finale van de RAB radio Advertising Awards.

"De boodschap van de reclame is gepresenteerd op een zodanige manier dat ik erdoor ben geraakt."
Vrouw, 26 jaar

We vroegen aan het publiek waarom zij juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘Is leuk en blijft hangen.’
  • ‘Klonk goed. Goeie stem.’
  • ‘Krachtig! Pakkend!’
  • ‘Leuk gebruik van taal en op een goede manier ingesproken.’
  • ‘Vanwege de boodschap.’

Genomineerd: Marktplaats - Jurkje

Nominatie voor Marktplaats

‘Jurkje’ van Marktplaats heeft van het publiek 3,51 punten gekregen en is hiermee derde geworden in deze kwartaalfinale. Ook Marktplaats heeft hiermee een plekje in de finale van de RAB Radio Advertising Awards veroverd.

"Hij is grappig en dat zal je beter bijblijven. Stem is ook prettig om naar te luisteren."
Vrouw, 21 jaar

We vroegen aan het publiek waarom zij juist deze commercial het beste vonden…

  • ‘Duidelijk en grappig.’
  • ‘Kort, duidelijk. Fijne stem die het bericht heeft ingesproken.’
  • ‘Meest pakkende en voor mij aantrekkelijke commercial.’
  • ‘Vrolijke boodschap, klinkt positief, blijft hangen.’
2019 – RAB – Q3